Deset důvodů, proč jsou Tigernuts superpotravina

1. VYSOKÝ OBSAH VLÁKNINY V TIGERNUTS UDRŽUJE TĚLO ZDRAVÉ

Bylo dokázáno, že tigernuts mají vysoký obsah dietní vlákniny. V roce 2009 byla realizována studie Univerzitou Miguela Hernándeze v Orihuela ve Španělsku, později publikovaná v Journal of Agricultural and Food Chemistry (časopis pro zemědělskou a potravinovou chemii), která uváděla, že 100 g tigernuts mouky obsahuje 57,91 g dietní vlákniny, zvláště pak nerozpustnou dietní vlákninu.

Takový obsah vlákniny je vyšší, než je uváděno u jiných, často zmiňovaných zdrojů vláknin, jako jsou ovesné otruby, rýžové otruby, zelí, mrkev, švestky či chia semínka.

Vláknina pomáhá tělu při zácpě (má také preventivní účinek) a udržuje déle pocit plnosti, což pomáhá při snižování a při udržování optimální váhy. Vláknina je rovněž velmi prospěšná pro udržování nízké hladiny cholesterolu. V roce 1994, v rámci studie ohledně zdravotních užitků vlákniny realizované Americkou společností pro klinickou výživu v městě Bethesda ve státě Maryland, výzkumníci zjistili, že strava s vysokým obsahem vlákniny může sloužit jako prevence proti rakovině tlustého střeva, ischemické chorobě srdeční, obezitě, cukrovce a střevním potížím.

2. MLÉKO Z TIGERNUTS (ZNÁMÉ TAKÉ JAKO HORCHATA DE CHUFAS) JE VÝTEČNOU NÁHRAŽKOU KRAVSKÉHO MLÉKA

Jedinci trpící nízkou tolerancí laktózy (mléčného cukru) mohou místo pití mléka zvážit pití mléka z tigernuts. Tigernuts laktózu neobsahují, a tak je konzumace možná i při nesnášenlivosti vůči laktóze. Tigernuts mléko rovněž obsahuje vysoké množství vápníku, což je minerál potřebný pro tvorbu kostí a podporu růstu. Studie nigerijské Llorinovy univerzity z roku 2006 publikovaná v International Journal of Agriculture and Biology (mezinárodní časopis pro zemědělství a biologii) porovnávala mléko z tigernuts s kravským mlékem a sójovým mlékem. Ukázalo se, že tigernuts jsou vážným výživovým konkurentem jiných nemléčných substitutů, přičemž v rámci těchto substitutů patří mezi ty, které obsahují nejvyšší obsah tuku a kalorií a nejvyšší úroveň bílkovin, vápníku, fosforu a kyseliny olejové. Vedle toho, že je výborným zdrojem vápníku, přináší tigernuts mléko některá zdravotní pozitiva, která u kravského mléka chybí, a to vitamín C a vitamín E.

Další studie zjistila, že kombinace tigernuts mléka s kravským mlékem při výrobě jogurtu zvyšuje jeho výživovou hodnotu a zároveň nemá žádný negativní dopad na chuť či strukturu jogurtu.

3. TIGERNUTS JSOU SPOLEHLIVÝM ZDROJEM HOŘČÍKU

Hořčík pomáhá celému tělu „v chodu“ a je nedílnou součástí běžných tělesných funkcí, včetně více než 300 biochemických reakcí.

Hořčík podporuje normální funkci svalů a nervů, udržuje stabilní tlukot srdce, podporuje imunitní funkce, které nás chrání před nemocemi, reguluje krevní cukr, posiluje kosti, udržuje krevní tlak na zdravé úrovni a pomáhá při zpracování bílkovin. Studie prokázaly, že 100 g tigernuts mouky obsahuje mezi 13 % až 17 % naší denní potřeby hořčíku.

4. TIGERNUTS POMÁHAJÍ REGULOVAT KREVNÍ TLAK

Tigernuts obsahují různé typy aminokyselin. Nejbohatší je obsah argininu.

Arginin je prekursorem oxidu dusnatého, který udržuje dostatečné rozšíření cév pro normální průtok krve.

Bylo doloženo, že arginin pomáhá při stavech způsobených nebo zhoršených zúžením cév, jako jsou bolesti na hrudníku, ucpané cévy, onemocnění nebo zástava srdce, problémy s erekcí, svalové křeče, onemocnění cév neovlivňující srdce a mozek (periferní cévní onemocnění) a bolesti hlavy související se zduřením cév.

Studie z roku 2004 vědeckého institutu Istituto Scientifico San Raffaele v Milánu v Itálii, publikovaná v American Journal of Cardiology (americký časopis pro kardiologii), ukázala, že arginin podávaný ústy výrazně zlepšil stav třinácti hypersenzitivních pacientů trpících mikrovaskulární anginou, což je symptom kardiovaskulárního onemocnění.

5. TIGERNUTS VÁM MOHOU POMOCI PŘI PREVENCI RAKOVINY A KARDIOVASKULÁRNÍHO ONEMOCNĚNÍ

Tigernuts jsou bohaté na vitamin E. Termín „vitamin E“ je vlastně souhrnným pojmenováním pro skupinu sloučenin rozpustných v tuku se zřetelně antioxidačními vlastnosti.

Antioxidanty pomáhají tělu chránit se před volnými radikály, molekulami obsahujícími nepárový elektron. Nepárový elektron může reagovat s kyslíkem a vytváří reaktivní formy kyslíku, které jsou pro naše tělo škodlivé.

Vitamin E nás chrání tím, že zabraňuje tvorbě těchto reaktivních forem kyslíku. Bylo doloženo, že vitamin E spolu s vysokou hladinou kyseliny olejové, obojí tigernuts obsahují, snižují riziko koronárního onemocnění srdce. Studie z roku 1993 publikovaná v New England Journal of Medicine (zdravotnický časopis Nové Anglie) v Massachusetts ukázala, že čím více vitaminu E ve stravě mužů, tím nižší je riziko koronárního onemocnění srdce.

6. TIGERNUTS ZVÝŠÍ OBJEM HOŘČÍKU VE STRAVĚ

Jeden z minerálů, na které jsou tigernuts bohaté, je hořčík. Hořčík patří mezi minerály přispívající ke správné funkci buněk a orgánů, zejména pak srdce. Reguluje rovněž kontrakce svalů, což znamená, že napomáhá trávení, a dokonce se někdy uvádí, že snižuje krevní tlak. Bylo rovněž doloženo, že hořčík je potřebný pro zdraví kostí. V rámci studie z roku 1994, publikované v New England Journal of Medicine (zdravotnický časopis Nové Anglie) v Massachusetts, výzkumníci zjistili, že strava bohatá na hořčík posiluje kosti a slouží jako prevence osteoporózy, zvláště u starších žen. Bohužel výzkumníci zjistili, že vzhledem k rostoucí úrovni zpracovávání potravin se příjem hořčíku snižuje, a to kvůli tomu, že je konzumováno méně ovoce a zeleniny. Přidání tigernuts do vaší každodenní stravy zabraňuje degeneraci kostí a zároveň pomáhá dobré funkci ostatních částí těla.

7. TIGERNUTS JSOU DOBRÝM BEZMASÝM ZDROJEM BÍLKOVIN

Bílkoviny jsou stěžejním doplňkem každé stravy. Bílkoviny hrají roli při tvorbě kostí, chrupavek, svalů, krve a kůže, rovněž jsou jednou ze složek při tvorbě enzymů, hormonů a vitamínů v těle. Bílkoviny nám rovněž dodávají energii umožňující tělesnou aktivitu.

Studie nigerijské Ibadanské univerzity z roku 2007 zjistila, že tigernuts jsou dobrým zdrojem bílkovin z rostlinné hmoty (9,7 %) a v tomto smyslu se téměř vyrovnají celozrnné mouce (9,8 %).

Ví se, že aminokyseliny jsou jednou ze složek při tvorbě bílkovin. V roce 2005 výzkumníci Valencijské univerzity v Burjassotu ve Španělsku zjistili, že tigernuts obsahují dokonce více aminokyselin, než uvádí norma pro bílkoviny schválená Organizací pro výživu a zemědělství/Světová zdravotnická organizace.

8. TIGERNUTS MLÉKO MŮŽE NAPOMÁHAT PŘI REGULACI CUKROVKY

Vysoký obsah nerozpustných dietních vláknin zjištěný v mouce vyrobené z tigernuts může diabetikům pomoci udržovat zdraví a regulovat obsah cukru v krvi.

Nerozpustné dietní vlákniny jsou uváděny jako důležitý nástroj pro regulaci krevního cukru u diabetiků. Vláknina nezvyšuje obsah krevního cukru (na rozdíl od jiných sacharidů), protože nemůže být strávena.

Studie realizovaná Texaskou univerzitou v Dallasu ve státě Texas v roce 2000, publikovaná v New England Journal of Medicine (zdravotnický časopis Nové Anglie), zjistila, že pacienti trpící cukrovkou jsou schopni mnohem lépe regulovat obsah cukru v krvi, pokud jsou na dietě založené na vysokém obsahu vláknin (50 g denně) spíše než při běžném stravování (24 g denně).

9. TIGERNUTS JSOU KONKURENTEM OLIVOVÉHO OLEJE Z HLEDISKA OBSAHU OLEJŮ PROSPĚŠNÝCH PRO SRDCE

Vědci a lékaři doporučují vyhýbat se potravinám obsahujícím vysoká množství nasycených a transmastných tuků, které mohou vést k vysokému cholesterolu a onemocněním srdce. Místo toho bychom měli konzumovat nenasycené tuky, které jsou rovněž známé jako „zdravé“ tuky.

Většina lidí ví, že například olivový olej a avokádo obsahují „zdravé tuky“, ale věděli jste, že olej z tigernuts patří do stejné kategorie? Podobně jako olivový olej i tigernuts obsahují zdravé tuky rostlinného původu na rozdíl od tuků živočišného původu (například v másle), které jsou bohaté na cholesterol.

Studie Zemědělské univerzity v Šen-jangu v Číně z roku 1996, publikovaná v Industrial Crops and Products Journal (časopis pro zemědělské plodiny a produkty), ukázala, že olej extrahovaný z tigernuts obsahuje pouze 18 % nasyceného tuku a 82 % nenasyceného tuku, což je poměr jen o málo méně příznivý, než je tomu u olivového oleje (14 % nasyceného tuku a 86 % nenasyceného tuku).

10. TIGERNUTS MOHOU POMOCI PŘI BOJI S PODVÝŽIVOU V MÁLO ROZVINUTÝCH ZEMÍCH

Tigernuts mohou být důležitým, lokálně pěstovaným zdrojem pro boj s podvýživou v místech, jako je Afrika.

Ví se, že tigernuts mají vysoký obsah škrobu (295 g/kg) (více než brambory či batáty), vysoký obsah tuku (30 %), dobrý obsah vláknin a jsou bohaté na vápník, železo a fosfor a jsou dobrým doplňkovým zdrojem bílkovin.

V tigernuts převládají sacharidy při 47 %. Zdravotnický systém Velké Británie považuje potraviny bohaté na škrob za důležitou součást stravy, potřebnou pro zvyšování energie, udržování zdravé úrovně vláknin a příjem základních živin.

Nutriční hodnota, vysoká úroveň kalorií a přiměřená úroveň bílkovin u tigernuts upozornily na schopnost této potraviny nahradit méně výživné potravinové zdroje v rámci populací, které čelí podvýživě, a to zejména pro snadnou dostupnost a nízkou cenu této potraviny. Navíc se jedná o původní plodinu v Africe, a díky tomu je v příslušných lokalitách možné dosahovat vysoké úrody. Výzkumná studie Výzkumného ústavu pro potravinářské technologie v Gíze v Egyptě doložila, že tigernuts jsou snadno dostupná a výživná potravina poskytující energii a základní minerály, která může úspěšně konkurovat jiným, dobře známým zdravým potravinám, jako je například olivový olej.